Franchising of a juicy business

Bli franchisetagare idag!

The juicy business

Naked Juicebar är ett grab & go koncept som erbjuder färska juicer, krämiga smoothies, hälsosamma luncher och naturliga snacks från små och effektiva försäljningsenheter. Varumärket och konceptfilosofin bygger på ett stort JA till livet, och ur det har våra kärnvärden utvecklats:

Grundpelarna i Naked Juicebar-känslan

Naked Juicebar Missionen
– Att färglägga vardagen med lekfullhet, njutning och hälsa.

Naked Juicebar Produkten
– Vi säljer solsken.

Naked Juicebar Konceptet
– 
Fantastiska produkter, ett spännande och levande varumärke samt arbetsflöden som skapar en färgrik show för kunden.

Naked Juicebar Teamet
– Nyckeln till att sälja solsken, inte bara en juice.

Driva din egen juicebar

Franchising innebär ett nära samarbete mellan två parter som har för avsikt att göra affärer och få en vinst. Därför är ett ömsesidigt förtroende nödvändigt. Franchisegivaren måste kunna lita på franchisetagaren och tvärtom.

Som franchisetagare driver du din Naked Juicebar som ett eget företag. Därför krävs det att du inte bara har rätt kvalifikationer och personlighet för att arbeta i juicebaren. Du måste även ha ett gott affärssinne och gärna erfarenhet av att engagera medarbetare.

Våra franchisetagare

Franchise möjligheter just nu

– Stockholm

Farsta Centrum

Kontakt: [email protected]

FAQ

Vanliga frågor

Franchise fungerar så att ett företag som äger ett fungerande koncept och ett varumärke
(som exempelvis Naked Juicebar), erbjuder en enskild företagare att teckna ett
franchiseavtal. Genom detta avtal så får den enskilde företagaren rätt att bedriva en
verksamhet under ett känt varumärke. Den enskilde företagaren (franchisetagaren)
betalar en avgift för att få använda varumärket och konceptet. Konceptet skall vara
beprövat och lönsamt.

Naked Juicebar tar inträdesavgift på 120 000 kr. Är det en ny verksamhet kan det
tillkomma projekteringsavgift på 40 000 kr. Köper du en befintlig bar som ägs av en
franchisetagare är avgiften redan betald.

Det framgår av franchiseavtalet. Det som är normalt är att franchisegivaren kan göra
ändringar under avtalstiden som rör själva konceptet. Exempelvis kan det gälla hur man
ska hälsa på kunder, hur man skall vara klädd i verksamheten, hur man ställer ut varor i
skyltfönstret, vilken färg man har på våra väggar osv.
NJB vill att kandidaten läser alla dokument ordentligt, helst innan avtalet skrivs på från
första början.

Naked Juicebar tar 10% i franchiseavgifter på nettoomsättningen och som betalas 2 ggr
om månaden. Det kan också finnas som kostnadspåslag för varor och tjänster som man
köper genom franchisegivarens kanaler. Därför är inte franchiseavgiften ensam relevant.

Personlig borgen i ett franchiseavtal finns och våra krav är att har man ett aktiebolag och
att borgen i regel skall uppgå till fem prisbasbelopp.

Det är i regel ingenting som blir en skillnad av rubriksättningen. Det finns såklart
licensavtal eller partneravtal som inte ska räknas som franchiseavtal, men väldigt
många är att anse som franchise. Naked Juicebar tillåter franchisetagaren att ”hyra” vårt
varumärke och koncept i franchiseavtalet.

Franchise finns inom väldigt många olika branscher. Det är dock allra vanligast inom
mäkleri, restaurang och detaljhandel. Stora system som alla har franchise är Svensk
Fastighetsförmedling, Fastighetsbyrån, Coop, AVIS, Naked Juicebar och Pressbyrån.

Vi tycker att det är väldigt viktigt att ha en bra företagsförsäkring, med inkluderat
rättsskydd som styra av villkoren som finns i hyresavtalet. Vidare så ska man också
skaffa sig en pensionsförsäkring, och sjukförsäkring när man är företagare och säkra att
man betalar till A-kassa.

De största fördelarna är att man som Naked Juicebar franchisetagare får tillgång till ett
affärskoncept som skall vara beprövat och lönsamt. Samtidigt så ska man få tillgång till
upparbetade inköpskanaler och andra stordriftsfördelar. Allt detta förutsätter såklart att
man har ett bra franchiseavtal med franchisegivaren. Nackdelarna är att man oftast har
mindre rörelsefrihet i att bestämma sortiment och andra affärsbeslut gällande utseende
och hantering av verksamheten.

I regel så är det vanligast att man finansierar sitt franchiseföretag antingen med privat
kapital, banklån, ALMI eller genom leasing. Ofta så är det en blandning mellan de olika.
Man bör dock vara uppmärksam på skillnaden i kostnad och risk gällande de olika
alternativen.

Nej, inte per automatik. Om det är så att man går med förlust så är första steget att
försöka få grepp om varför man går med förlust. Är det för höga avgifter? För lite kunder?
För höga lönekostnader? Oavsett vad, så kan man behöva få hjälp att reda ut
situationen. Man kan få såväl rådgivning och förhandlingshjälp av FG och Visita för en så
bra lösning som möjligt.

I de allra flesta är det okej att sälja vidare sin franchiserättighet, men det beror alltid på
vad som framgår av franchiseavtalet. Här är det en god idé på alla sätt att prata med en
expert om vad du bör tänka på och vilken hjälp du kan få, så kontakta oss i god tid innan
försäljning.

Att värdera ett franchiseföretag är svårt. I regel så styr franchiseavtalets längd,
optionsmöjligheter och uppbyggnad vilket värde som rättigheten kan ge. Hör av dig till

oss så kan vi diskutera möjligheterna för en värdering samt lägga fram en budget på
enheten efter man har tagit sig vidare i diskussionen.

Spontanansökan
Även om det skulle vara så att vi inte har några etableringsplaner just nu är vi alltid på jakt efter grymma franchisetagare!
Please enable JavaScript in your browser to complete this form.